Klik op het jaartal om naar het gewenste verslag te gaan

Toertocht Markelo

Geslaagd Steyr-treffen in Markelo

23 en 24 juni 2016

Op maandag zijn we met 17 personen en 12 tractoren vertrokken vanuit Dongen naar Markelo. Voor ons was het de eerste keer, zo’n lange tocht. Op woensdagmiddag kwamen we aan op mini camping “De Keuyer”. Wat een ontvangst, gezellig en gastvrij. We kregen eerst een evaluatie voor de komende dagen. Je moet ook weten wat je te wachten staat. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten. Goed verzorgd zoals alle dagen. Het weer zat ook mee, dus konden we lekker buiten eten. Na het eten bezochten we een leuke bierproeverij. We mochten ieder 5 verschillende soorten bier proeven. Ook kreeg iedereen een flesje bier mee. “STEYR”Landbier.

Donderdag: Ontbijten vanaf 7.00 uur. Om 8.00 uur stond iedereen klaar om te vertrekken. We gingen de Sallandroute rijden. Indrukwekkend 56 tractoren en 2 Steyr-fietsers achter elkaar. We waren met + 70 personen. Eerst brachten we een bezoek aan het museum “Boer, een leven lang boer”. Tussen de middag hebben we heerlijk geluncht. Bij het bedrijf Schuitemaker in Rijssen werden we warm ontvangen en kregen we een rondleiding door de fabriek en werd er een mooie groepsfoto gemaakt voor het prachtige gebouw. We hadden allemaal een rood petje op. ’s Avonds kregen we weer een heerlijk diner en hebben we nog lekker met elkaar nagepraat.

Vrijdag: ’s Morgens gingen we weer op tijd weg. De route voor deze dag was wederom met zorg uitgezet. We bezochten de oude Twickeler Houtzaagmolen in Delden en Museumboerderij Wendezoele. Voor ieder wat wils. Bij de Museumboerderij hebben we ook lekkere pannenkoeken gegeten. Daarna zijn we lopend naar kasteel Twinkel gegaan. Hier kregen we een rondleiding door de prachtige tuinen. ’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten. Op alweer de laatste avond hebben we nog gefeest tot in de kleine uurtjes. Gezellige muziek, iedereen zingen en in de polonaise.

Zaterdag: We hebben voor de laatste keer ontbijten bij herberg de Kemper. Bedankt voor het goede verzorgen van de innerlijke mens. Daarna hebben we van iedereen afscheid genomen en zijn we weer op weg naar huis gegaan.

We hadden een zeer goede gastheer aan Hendrik Brinkers, die geholpen werd door een groepje vrijwilligers. Alles was perfect geregeld. Iedereen hartelijk bedankt en natuurlijk ook bedankt voor het mooie aandenken.

Mieke en Harrie

2-Daagse toertocht Wanroij

Geslaagde jaarlijkse toertocht van Steyrclub Nederland-België

25 en 26 juni 2015

Na een mooie tocht naar Wanroij werden we op woensdagmiddag 24 juni hartelijk ontvangen door de organiserende heren Martien, Gijs, Tien en Paul.

Hier maar eerst eens de nodige handen geschud. Kampement opbouwen en mini Camping de Notenkraker verkennen. Daarna werden de contacten weer gelegd voor wat later zou blijken een paar geweldige dagen toeren door het Brabantse land.

Na een heerlijke warme maaltijd ‘s avonds heeft Gijs ons eerst een warm welkom geheten en de spelregels uitgelegd waarna we de collectie van Paul mochten bewonderen die erg mooi was.

Paul bezit een mooie collectie Steyr tractoren maar ook een paar tractoren waar Pa van den Hoogen vroeger mee gewerkt heeft op zijn bedrijf. Alvorens de collectie van Paul te hebben gezien werd er even stil gestaan bij het overlijden van Paul z’n vader. Er was op hun erf een mooie gedenkplek ingericht. Erg indrukwekkend.

Aansluitend hebben we onder het genot van een drankje de avond afgesloten om de volgende dag weer vroeg op te staan.

Donderdag 25 juni werd om 7.00 uur de bel geluid voor aanvang van het ontbijt. Ook dit was weer erg lekker. Hierna werd er om 8.00 uur gestart om via een mooie route naar het Plattelands museum Duinhove (www.duinhove.nl) in Uden te rijden alwaar we werden ontvangen met koffie en cake. Er werd daar uitgelegd hoe dit museum is ontstaan en hebben we een rondleiding genoten. Erg interessant.

Na deze bezichtiging zijn we weer vertrokken om na weer een mooie route het Museum voor Nostalgie en Techniek van Wim van Schayik te Langenboom (www.tractortron.nl) te bezoeken. Hier werd eerst de lunch genuttigd. Wim deed een welkomstwoordje en daarna kregen we een rondleiding door het museum. Met de nodige leuke anekdotes over het hoe en waarom en het ontstaan van het museum. Vervolgens werden we uitgenodigd om aan de bar wat te drinken. Als klap op de vuurpijl mochten we nadien ook nog de opslag loodsen bekijken waar menigeen weer de mond openviel van wat er allemaal nog stond. Na het bezoek werd het hoog tijd om weer terug te gaan naar de Notenkraker waar het warme eten werd geserveerd. Er werd nog tot in de kleine uurtjes gezellig nagepraat.

Vrijdag 26 juni werd om 7 uur wederom de bel geluid voor het ontbijt. Wat ook nu weer goed verzorgd was. Om 8.00 uur gingen we weer rijden door het Brabantse land. Nu werd er via een mooie route koers gezet naar de Riool Water Zuiverings Installatie ( RWZI ) Land van Cuijk in Haps. Hier kregen we eerst een introductie film te zien, waarna we een rondleiding kregen over het grote terrein. Heel erg interessant om te zien hoe vuil het rioolwater binnen komt om vervolgens schoon weer in de beek te worden geloosd.

Daarna hebben we weer een mooie rit gehad richting Gennep met als rustpunt in Ven-Zelderheide waar de lunch werd verzorgd. Na deze stop hebben we weer een mooie route gehad richting Middelaar, Groesbeek en Gennip. Hier waande je je bijna in Duitsland vanwege het mooie heuvellandschap. Het werd weer tijd om terug te keren naar de Notenkraker om weer de warme maaltijd te nuttigen. Deze smaakte wederom erg goed.

De avond werd afgesloten met een woordje van dank door Gijs aan alle vrijwilligers en ook Henk mocht een woordje doen namens de deelnemers. Er werd een erg leuke herinnering uitgedeeld aan alle deelnemers in de vorm van een penning met natuurlijk een afbeelding van een Steyr er op. De dag werd afgesloten met een gezellige avond met live muziek, diverse hapjes en drankjes. Ook de polonaise werd niet overgeslagen.

Er is nog een vraagstuk waar we die avond niet uit zijn gekomen. Echter Cees ik heb de oplossing. De vraagstelling was: hoe het kan dat als je een gesmeerde boterham met boter in de lucht gooit, deze altijd met de boter op de grond valt, maar als je een poes/kat de rug insmeert met boter deze altijd op de pootjes terecht komt. Nou Cees dat komt omdat de verhouding niet klopt, het laagje boter op de boterham en de poes/kat is even dik maar de poes/kat is veel dikker dan de boterham. Als je dus een pakje boter op de rug van de poes/kat bevestigd zal ook deze niet op z’n pootjes terecht komen maar op de boter.

Aan deze erg mooie dagen kwam er een eind en werd er besloten om 8.30 uur het ontbijt te nuttigen. Hierna ging in de loop van de ochtend iedereen na afscheid te hebben genomen richting huis, met erg leuke herinneringen aan deze goed verzorgde dagen.

Groeten

Hendrik Brinkers

2-Daagse toertocht Zeeland

19 en 20 juni 2014

Het begon eigenlijk 18 juni al met de aankomst van de trekkers en caravans. We hadden een prachtige locatie bij het Trekker Museum in Nisse. Daar was ook ruimte voor de catering en de caravans. Dus kon alles op z'n plaats gezet worden en om 18.00 uur was er een lekkere warme maaltijd.

De eerste avond was Jacco van Houte (organisator) een beetje nerveus. Maar omdat het allemaal gladjes verliep was dat snel over. Ook voorzitter Henk van Loon verwelkomde iedereen op deze mooie locatie.

De eerste dag van de tocht begon al om 9.00 uur in de omgeving. We reden dijkje op en dijkje af. De eerste pauze was om 12.00 uur weer in het museum. Na de lunch werden we verrast. We gingen met een oude trein rijden. Dat was natuurlijk heel apart. Hij stopte in Kwade Damme bij het Berkenhofs Tropical Zoo. Heel bijzonder tussen de vlinders en reptielen. Na afloop werd hier en daar al een pilsje genomen door de liefhebbers. Na enkele uren reed de trein naar Hoedekenskerken. Daar is een winkelmuseum. Daarna richting Trekker Museum. Om 18.00 uur stond het warm buffet weer klaar. Dus weer lekker smullen. Wat er zo'n avond gebeurt hoef ik niet te vertellen.

Dag 2. Om 7.30 uur hadden we een goed ontbijt en ook moesten we een lunchpakket maken. Het was nog veel na kletsen over de avond ervoor.Toen hadden ze een ringsteekwedstrijd georganiseerd. Dat bleef tot de laatste minuut spannend. De winnaars werden nog gehuldigd. We gaan verder met dag 2 en vertrokken om 8.30 uur richting een bessenkwekerij waar ze wijn maakten. Na goed geluisterd en geproefd te hebben werden de Steyrkes weer gestart om de tocht richting Lewedorp bij het meer voort te zetten om er rustig te lunchen. Na de lunch richting Arie van Strien en Bas Martens. Daar staat hun prachtige verzameling van tractoren en werktuigen in een monumentale schuur. Zo staat er ook een Hanomag diesel die voor koude landen speciaal op benzine te starten is. Na een tijdje goed gekeken te hebben werden de trekkers weer gestart en ging de tocht richting Nisse. Daar aangekomen werden al enkele tractoren geladen om huiswaarts te keren. Om 18.00 uur werd er weer genoten van een warme maaltijd. Het was de laatste avond dus de sterke verhalen kwamen echt los. Een aantal Belgen moesten zorgen dat ze tussen 24.00 uur en 5.00 uur door de tunnel gingen. Daar hadden ze ontheffing voor.

Zaterdagmorgen een lekker ontbijt om 7.30 uur en daarna werd er geladen om huiswaarts te keren. Voorzitter Henk van Loon en organisator Jacco van Houte bedankten iedereen. Vooral ook de medewerkers voor deze geweldige Steyrbijeenkomst (toch 60 stuks). Het zijn prachtige dagen geweest.

Volgend jaar gaan we richting Wanroij. Succes met het organiseren.

Iedereen bedankt.

Kees Romme

2-Daagse toertocht Linter en omgeving

Guido Cortoos en familie hebben de Steyrclub uitgenodigd

20 en 21 juni 2013

Woensdag morgen om 8 uur zijn we op de tractor gestapt om vanuit Loon op Zand richting Neerlinter te rijden. Het is 105 kilometer, dus we gaan ervoor. We rijden richting Tilburg en het begint een beetje te druppelen. Op een gegeven moment toch maar gestopt en regenjassen aangedaan. Bij Goirle was het een pittige bui met onweer en bliksem maar na een uurtje werd het droog. Daarna hebben we heerlijk via Turnhout-Geel-Diest naar Neerlinter gereden. We hebben er 7 uur over gedaan.

Een groep van 15 tractoren heeft 2 dagen gereisd. Die hebben een extra overnachting gedaan bij mini camping ’t Swinkeltje in Bergeijk. Anderen zijn er in 1 dag naar toe gereden op de Steyr of met de tractoren op een vrachtwagen geladen. Woensdagavond waren er 56 tractoren.

Het was gelijk een drukte van belang. De camping werd ingericht, iedereen zocht zijn plekje, de tractoren netjes op een rij en daarna hebben we heerlijk gegeten. Natuurlijk was er veel te bepraten. Hoelang heb jij erop gereden etc. etc. Ze komen overal vandaan; Zeeland, Brabant, Friesland, Limburg, België, Overijssel, Drenthe. Dat geeft ook gelijk een leuke sfeer want iedereen heeft zijn eigen dialect. En ja dan moet je regelmatig iets herhalen als je iets vertelt. Maar we hebben allemaal wel dezelfde hobby en dat scheelt.

Donderdag 20 juni. De eersten stonden om 5 uur ‘s morgens al onder de douche want om half 7 was het ontbijten en om half 8 zat iedereen op de tractor. Het wordt vandaag een tocht van 85 kilometer. We rijden dan in 1 lange stoet achter elkaar. We gingen richting Geopark Hoegaarden.

Daar stond de bus klaar voor koffie.

Daarna zijn we richting het militair vliegveld met het museum 1 Wing Historical Centre gereden. Alle tractoren netjes geparkeerd en richting de ingang. Jongens allemaal weer op de tractor want we zijn bij de verkeerde ingang. We moeten een stukje verder zijn. Iedereen moest zijn paspoort en id-kaart inleveren voordat we naar binnen mochten. Dat duurde even voor dat geregeld was. Maar op een geven moment waren we binnen. De groep werd in 2 groepen verdeeld en we kregen een rondleiding. Daarna zijn we verder gereden naar het Brabants radiomuseum in Haasrode. Daar stond een heerlijke lunch klaar en daarna hebben we een groepsfoto gemaakt voor de krant “het laatste nieuws”. We zijn in groepjes gaan kijken naar de oude radio’s van André Janssens. Hij heeft er 6000 ongeveer en heeft er 2000 tentoongesteld staan.

Op weg naar het volgende bedrijf met een 70 dikbil koeien. Daar kregen we een lekker ijsje en konden we rond kijken. Dit was een bedrijf van 1 van de Steyrclubleden (familie Pardon). Allemaal weer op de tractor. We rijden door zandpaden en langs weilanden en veel achteraf wegen. Die wegen zijn voorzien van betonplaten. Als we daar rijden met al die tractoren dan zie je de mensen naar de straat komen of ze gaan in hun voordeur staan om te kijken of achter de raam tussen de lamellen. Kinderen die naar de weg rennen en zwaaien en wij zwaaien vrolijk terug.

Dan op weg naar”Fruit Vanhellemont”. Het is een appel- en perenplantage. Hier kregen we ook een rondleiding en daarna was het proeven. Toast met peren- en appelcompote etc., likeurenjenevers en een perenadvocaat. Allemaal gemaakt van eigen teelt. De mevrouw die vertelde was zo overtuigd van haar product dat we flink gingen inslaan. De meeste gingen met een tasje met drank naar huis. Om kwart voor 9 waren we weer bij de familie Cortoos en zijn we gaan eten. De avond afgesloten met een Belgische Stella.

Vrijdag half 8 ontbijt. Om half 9 zat iedereen weer klaar om te vertrekken. Op naar het historische stadje Zoutleeuw. Daar hebben we het stadshuis uit 1538 bezocht. Dat was ook een museum en daarna naar de Sint Leonarduskerk. Die stond er precies tegenover. Dit was een oude kerk met 92 oude beelden. De kerk ontsnapte aan de beeldenstorm daarom heeft deze kerk nog zoveel originele beelden en een sacramentstoren van 8 meter hoog. We kwamen terug op de parkeerplaats en daar stond politie. Die ging ons begeleiden naar brouwerij & Alcoholstokerij Wilderen.

We kregen hier weer een heerlijke lunch en konden natuurlijk ook een lekker pilske proeven. Ze hadden Wilderen Kriek, -Kanunnik en Goud. We konden een kijkje nemen in de hedendaagse brouwerij & stokerij en daarna gingen we naar de oude stokerij. Deze stokerij is in 1939 gesloten en die hebben ze in 2011 weer opengezet zodat je het verschil van toen en nu duidelijk kon zien. We kregen allemaal een ansichtkaart van helemaal wild van Wilderen. Die konden we daar op de bus doen en hun zorgen voor de verzending naar bijv. het thuisfront. We reden weer verder en wat je dan allemaal tegen komt: struisvogels, kangoeroes, een hele groep mensen die aardbeien aan het plukken waren en allemaal naar ons zwaaiden, paarden die alle kanten op gingen omdat ze het geluid niet kenden. Dan waait er een paraplu van 1 van de Steyrs die weer op geraapt moet worden of een pet die bij iemand van het hoofd waait. Op naar het museum ”Slag der zilveren helmen”. Deze vond plaats op 12 augustus 1914 in het stadje Halen. Dit museum bevindt zich in een schuur uit 1926. Het laatste ruitergevecht en de enige Belgische overwinning zonder hulp van de geallieerden tijdens de Eerste Wereld oorlog. Het is een verzameling van Jozef Stroobants. Zijn zoon en dochter zetten dit nu voort. We hebben nog een appellikeur op “Het Halens Helmke”. Om kwart voor 7 waren we weer bij de familie Cortoos en stond er een heerlijke barbecue klaar. We hebben er nog een gezellige feestavond van gemaakt. We kregen zelfs nog bezoek van de burgermeester Marc Wijnants van Neerlinter.

Zaterdagochtend was iedereen vroeg uit de veren want het is voorbij. Iedereen ging zijn spullen inpakken en opruimen want om 8 uur was het ontbijt en daarna afscheid nemen en richting huiswaarts.

Het waren 2 super mooie dagen. Goed verzorgt door de hele familie Cortoos. Bedankt voor de goede zorgen, we hebben er van genoten.

Christa – Anita - Arthur Molenaar

We wensen de mensen uit Zeeland veel succes met het organiseren van de Steyrdagen in 2014.

10-jarig bestaan Steyrclub

bij de familie van Loon uit Dongen

21, 22 en 23 juni 2012

Woensdag 20 juni

's Morgens nog wat werken en dan snel naar huis. Wat eten en dan gaat het gebeuren. De Steyr 180 (kikker) wordt gestart en de caravan aangekoppeld. Nog even met de hond stoeien en dan gaat de reis beginnen naar Dongen. Daar zal de Steyrclub haar 10e verjaardag vieren. Onder een mooi zonnetje rijd ik dan binnendoor via Ulvenhout en Rijen naar de plek van bestemming.

Halverwege de middag ben ik er en word al vriendelijk onthaald door de families Wijburg en de Jong. Niet veel later zijn er al verschillende clubvrienden gearriveerd. Iedereen is er zo graag bij dat zelfs een vlaggenmast niet wordt ontzien.

Om zeven uur staat er een buffetje gereed, waar goed gebruik van gemaakt wordt. Na het eten nog wat bijkletsen. Dan gaan we nog even bij Kees en An van Dongen op bezoek. Kees heeft een hele verzameling oude werktuigen en vele zeldzame spulletjes. We gaan weer terug naar de familie van Loon en daar worden weer wat oude verhalen naar boven gehaald. Dan naar bed om wat te slapen.

Donderdag 21 juni

's Morgens om kwart over zeven wordt de klok door Henk geluid. Het is tijd om op te staan. Daarna genieten we van een vers ontbijt.

Dan vertrekken we via de Eindsestraat richting gemaal Keizersveer van Waterschap Brabantse Delta. Hier worden we hartelijk ontvangen door natuurlijk Kees van Dongen en zijn collega's. We krijgen uitleg over hoe een gemaal werkt en wat er komt kijken zodat iedereen droge voeten houdt. Kees geeft uitleg over de vismigratie. Daarna wordt de Caterpillar dieselmotor gestart om het gemaal in gang te zetten.

Rond 1 uur gaan we lunchen bij “De Burcht” in Drimmelen. Hier is ook het Biesboscentrum gevestigd. Vervolgens rijden we naar het museum van de heer Siemerink in Made. Hier is van alles te zien op gebied van metaalbewerking uit vroegere jaren. We genieten hier van een bakje koffie met gebak.

Dan wordt het tijd om terug te rijden en komen we nog net droog weer bij ons vertrekpunt. Ook nu staat er weer een buffet gereed om van te smullen. Na wat uitbuiken haalt Jacco zijn 3 literfles Schrobbelaer te voorschijn. Er wordt aardig van gesmuld.

Vrijdag 22 juni

's Morgens wordt wederom rond 7 uur de klok geluid door Henk. We genieten weer van een vers ontbijt met een eitje erbij. Degene die nog wat drinken voor hun tractor nodig hebben, kunnen bij Henk terecht aan de pomp. (Gelukkig doet iedereen dat zodat we geen verrassingen hebben.)

Dan vertrekken we weer en nu naar museum Dansant in Hilvarenbeek. Hier worden orgels tentoongesteld en ten gehore gebracht. Van de eerste tot de modernste. Ton mocht een keer draaien aan een draaiorgel. Wat voor gebaren dat aapje toen maakte, zullen we in dit verslag maar niet vermelden. Zeker was wel dat Ton met de hakken over de sloot zijn draaidiploma behaalde.

Bij de Bokkenrijder in Esbeek hebben we een lekkere uitsmijter gegeten. Daarna ging de tocht naar de geitenboerderij van de familie van Esch te Heukelom. Hier worden we weer goed ontvangen. Het wordt alweer wat later, dus gaan we weer terug naar Dongen. Ook hier genieten we weer van de warme maaltijd die ons voorgeschoteld wordt. Uiteraard wordt er nog wat gedronken en gelachen.

Zaterdag 23 juni

De klok wordt wat later geluid zodat we wat uit kunnen slapen. Maar toch snel weer ontbijten want om half negen staat de fotograaf weer gereed om een kiekje te nemen van heel de club. Na wat geschuifel staan we er allemaal op. Bouwe vertrouwt zijn Steyr 280 niet en gaat mee met de Alpen Express. We vertrekken naar “De Zonhoeve” van familie van Zon in Hulten waar een Edelhertenfarm is ontstaan.

Na een mooie reportage op de beamer mogen we buiten alles bezichtigen. We zien de herten in levenden lijve. Ook is duidelijk dat 1 hertenmannetje een hele roedel voor zijn rekening mag nemen. Hij kan dan wel 80 kilo afvallen. Misschien een goede afslank manier!!!

Onderweg naar het volgende adres genieten we nog van een heerlijk broodje gezond bij “In de (H)eerlijkheid”. Weer verder komen we bij de familie van den Mosselaar. Hier kunnen we ontelbaar veel miniatuurtjes bekijken. Zoveel soorten, maten en merken. Echt te veel om allemaal te benoemen. Op de bovenverdieping heeft hij ook nog een verzameling oude bromfietsen. We kijken onze ogen uit van hetgeen dat daar staat. Werkelijk prachtig om te zien. Ook oude vrachtauto's ontbreken er niet aan.

Na een afscheidsdrankje gaan we weer terug naar Dongen. Daar genieten we van een overheerlijke barbecue en muziek. Het is zeer goed georganiseerd. Een aantal leden rijden na deze gezellige dag weer huiswaarts, maar een aantal blijft nog tot in de kleine uurtjes om de volgende dag alles mee op te ruimen.

We hebben schitterend weer gehad en alle tochten droog kunnen rijden, alleen 's avonds hadden we regen. Dat was niet erg want we konden altijd binnen terecht in het Steyr-museum.

Ik wil iedereen bedanken voor het slagen van dit clubjubileum en zeker ook alle plaatsen waar we welkom waren.

Nogmaals allen hartelijk bedankt en hopelijk weer tot volgend jaar.