lik op het jaartal om naar het gewenste verslag te gaan


De Großglockner roept

15-16-17 september 2006

In januari stond weer de jaarlijkse vergadering gepland

bij de leden van de Steyrclub alom bekend

 

Dit jaar was de reis naar Oostenrijk op de agenda gezet

en ging Henk op internet aan de slag met het aanmeldingsbiljet.

 

Wie durfde het in september aan,

om met zijn oldtimer naar Oostenrijk te gaan?

 

Samen met onze Belgische leden zouden we met 16 tractors zijn,

en gingen we in totaal met 35 mensen naar dit festijn.

 

De vrachtwagen van Henk van Loon was al gauw besproken,

met 8 Steyrs geladen zou hij een zware pijp roken.

 

De veertiende september vertrokken we ’s morgens vroeg

want we hadden zo’n duizend kilometers voor de boeg,

 

In de vroege avond kwamen we bij ons hotel in St.Georgen aan,

waar de hotellier een heerlijk maaltijdje klaar had staan.

 

Vrijdags gingen alle tractoren naar de keuring in het plaatsje Bruck

waar een van onze groep te horen kreeg:”er ist kaputt, ganz kaduuk”.

 

n het enthousiasme van ‘t overijverig garagepersoneel,

kreeg die de versnellingspook niet meer in het gareel.

 

Maar voor de eigenaar geen schadepost,

want alles werd netjes opgelost.

 

Zo had iedereen zijn bewijs binnen,

om aan de grote tocht te mogen beginnen.

 

Zonder deze keuring kon je niet ingeschreven worden,

maar nu vond ieder zijn plaatsje op juiste volgorde.

 

Deze tocht was ook dit jaar zeker succesvol,

want alle pleintjes en straten van het plaatsje Bruck stonden overvol.

 

Zou het weer ook dit jaar zijn medewerking geven?

En zou de zon deze dagen wat zonnestralen afgeven?

 

De vooruitzichten waren niet zo goed,

dus de worst voor St.Clara werd gebracht met spoed.

 

En geloof het of niet, we hebben het gekregen,

veel zon en weinig regen.

Vrijdagmiddag werden de tractoren weer gestart,

er werd van het plaatsje Bruck naar Fusch gekard.

 

Langs de weg stonden veel mensen te zwaaien,

vooral toen ze onze Nederlandse en Belgische vlaggetjes zagen waaien.

 

Bij het eindpunt stond onze bus al te wachten zodat we rap naar het hotel zouden gaan,

want een lekker pilsje zou zeker niet misstaan.

 

Op zaterdagmorgen heel erg vroeg

hadden we de “Renntag” voor de boeg.

 

Om 7 uur werd het startschot gegeven

en gingen we wat moois beleven.

 

Van verre zag je de rookpluimen van de tractors in de lucht hangen

eerst wat warm draaien voor we aan konden vangen.

 

We reden eerst tot aan Ferleiten waar de tolpoortjes staan

om van daaruit naar de Fuschertorl te gaan,

 

Voor het gewone verkeer werd de bergpas gesloten.

 

Dit was wel nodig want sommigen reden als idioten.

 

Wij reden op ons gemak, voor ons geen ergernis

voor ons allen was het een hele belevenis.

 

’t Was een geweldig gezicht, zo’n 600 oldtimers op hun weg omhoog,

’t was dit gezicht, wat ons voor de 2e keer bewoog.

 

Om naar de Großglockner af te reizen,

als je de mooiste panorama’s ziet verrijzen.

 

Al die tevreden en gelukkige mensen,

dan kun je toch niets anders wensen!

 

Toen we met z’n allen het op eindpunt waren gekomen,

hebben we allen nog een etappe méér genomen.

 

Op 2571 meter lag de Edelweisspitze te wachten,

waar je ook een hotelletje kunt pakken om te overnachten.

 

Wij draaiden echter weer om en keerden terug,

’s middags was weer een vol program en het ging al zo vlug.

 

’s Avonds was daar het grote bal in de Stiegl brouwerij

de muziek van de Kapruner kapel en het bier, ’t was best: allebei.

 

Toen tijdens het bal de winnaars bekend werden gemaakt,

bleek dat een van ons zelfs in de prijzen was geraakt.

 

Een van onze leden, was niet van de dansvloer af te slaan,

kon zelfs een Oostenrijkse schone niet weerstaan.

 

De laatste dag was intussen weer aangebroken,

op zondagmorgen 9 uur begon de tourtocht, zoals afgesproken.

 

Daarna nog een feestelijke afsluiting met muziekkapel, ’t was allemaal volmaakt,

onze dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt.

 

’s Middags werden de tractoren weer op de vrachtwagens gereden,

we waren allemaal intens tevreden

 

Met nog een gezellige avond voor de boeg,

want we vertrokken pas op maandagmorgen vroeg.

 

Een speciaal woordje van dank aan onze chauffeurs Karel en Ad

zonder jullie hadden wij niet kunnen proeven van het vele gerstenat.

 

En waarheen we ook maar gingen,

we konden zo bij jullie in de bus springen.

 

En bent U een beetje met internet bekend,

 

Kijk dan eens op www.traktorwm.at of www.steyrclub.nl voor dit geweldige evenement.

 

 

Riny Goossens


2-Daagse tractortoertocht Zuid-Limburg

22 en 23 juni 2006

Elk jaar organiseert de Steyrclub Benelux een toertocht, dit jaar was dat in Zuid-Limburg. We hebben 2 dagen door het heuvellandschap rond gereden met ongeveer 30 Steyr tractoren en 2 verdwaalde Fendtjes. De routes van de 2 dagen waren uitgezet door Martin Schoonbroodt een lid van de Steyrclub en Jos Heiligers nog geen lid van de Steyrclub.Martin en Jos wonen allebei in Vaals De routes liepen door de bekende Zuid-Limburgse heuvels. We hebben met onze Steyrs de mooiste plekjes van Zuid-Limburg ontdekt, maar ook de meest steilste.

 

 

Dag 1 (donderdag 22 juni)

 

We zijn om 8.30 vertrokken van Vaals naar Teuven  in België.  We werden  om 10.00 bij tractor en machineverzamelaar Lemmens verwacht  en werden met koffie en gebak  ontvangen. Nadat we de verzameling bezichtigd hadden, reden we richting Wittem waar ons een lunch te wachten stond.Er was ook nog even tijd om de Gerarduskapel binnen te lopen  Om 13.00 reden we weer aan richting Klein Genhout, daar gingen we de verzameling van oude tractoren bezichtigen van Peter Solberg. Na een uur reden we weer verder richting Vaals want het was inmiddels al weer 16.00 geweest. Na een half uur rijden moesten we stoppen voor een Fendt waar de verstuiverleiding niet goed vast bij zat. De Steyr tractoren hadden zich allemaal goed gedragen.

 

Om 18.30 arriveerden we weer in Vaals en werden de tractors terug bij Martin in de wei gezet. Op dat moment hadden we 83 km erop zitten en iedereen had een fijne dag gehad. ‘s Avonds hebben we gezamenlijk van een Limburgse koffietafel genoten.

 

 

 

Dag 2 (vrijdag 23 juni)

 

Vrijdag vertrokken we om 8.30 in Vaals richting Simpelveld waar we om 10.45 arriveerden.We kregen een geweldige rondleiding van het milioenenlijntje. We hebben daar het oude station, de werkplaats en de treinen bezichtigd. Na de rondleiding stond er soep met broodjes klaar. Hierna gingen we verder richting Sibbe waar we de tractorverzameling van Paul Rutten gingen bezichtigen. Daar kregen we een consumptie aangeboden en na een uur reden we weer terug naar Vaals, wat nog ruim 20 km was.Na anderhalf uur rijden arriveerden we terug bij Martin.

 

Die dag hadden we 73 km gereden. Elke tractor heeft zich goed gehouden want  Martin heeft er geen op de ambulance hoeven te zetten. Deze had hij gedurende de hele tocht bij zich.. De avond werd gezamenlijk afgesloten met een gezellige barbecue. 

 

Names de Steyrclub wil ik de Organisatie van de tweedaagse tractortoertocht van harte bedanken voor de mooie goed georganiseerde dagen en alles wat erbij hoort. 

 

 

Rene van Wijlick



Elfstedentocht

juni 2005 

 

 Op 22 juni vertrokken een aantal leden vanuit Dongen richting Friesland. Nadat we met de auto een paar honderd kilometer gereden hadden kwamen we aan in Dronrijp. De traktoren werden op de vrachtwagen meegenomen.

 

Bij de familie Siderius zouden we verzamelen. We werden hier hartelijk ontvangen met koffie en echt Fries suikerbrood. De traktoren en de vrachtwagens moesten we buiten het dorp bij een boerderij stallen i.v.m. geluidsoverlast. Toen alle 37 personen aanwezig waren, kregen we van de heer Siderius uitleg over de tocht en aan welke regels we ons moesten houden. Nadat we nog wat gepraat en gedronken hadden, zijn we op tijd naar bed gegaan.

 

Het ontbijt was ’s morgens al om 6.15 uur. Om 7.30 uur begonnen we aan de tocht. Het was een tocht van 135 kilometer. Deze ging naar Sneek, Ylst, Sloten, Stavoren, Hindelopen, Workum en Bolsward en weer terug naar Dronrijp. Het was schitterend weer en de zon liet zich al snel zien. Er werd onderweg op tijd gestopt om wat te eten en te drinken en natuurlijk ook om de benen even te strekken. Het was een mooi gezicht al die 19 traktoren met bankjes en stoelen achter elkaar aan. We bezochten ook nog een museum met John Deere traktoren.

 

Om ongeveer 20.45 uur zat onze eerste dag toeren erop.

 

Er stond voor ons een heerlijke warme maaltijd klaar bij de familie Siderius. Nadat we de dag nog eens besproken hadden, gingen we weer op tijd naar bed, want we moesten de volgende dag om 6.15 uur al weer ontbijten.

 

 

De tweede dag was de tocht 121 kilometer lang en ging naar Franeker, Harlingen, Dokkum en Leeuwarden en weer terug naar Dronrijp. Ook deze dag scheen de zon volop. Onderweg brachten we een bezoek aan een museum met allerlei oudheden. Traktoren, radio’s, zaaimachines, koffiemolens, brommers, boerengereedschap, miniatuur auto’s en vrachtauto’s. Teveel om op te noemen.

 

In Bartlehiem zijn we gestopt om een groepsfoto te maken. Ook hebben we het bekende bruggetje bij Bartlehiem gezien.

 

 

Toen we ’s avonds terug kwamen, stond er voor ons een heerlijke barbecue klaar. Ook werd deze avond aan de rijders het felbegeerde Elfstedentochtkruisje uitgereikt.

 

Het waren 2 fantastische dagen. Dat Friesland zo mooi was wisten we niet.

 

Zoveel afwisseling in landschap, het vele water, de windmolens, de kuddes met paarden en schapen, de brug met de tegeltjes van de deelnemers van de Elfstedentocht op de schaatsen en de mooie boerderijen.

 

Wij willen met name de familie Siderius bedanken voor hun gastvrijheid en alle andere die aan deze tocht hebben meegewerkt. Het was op en top verzorgd. 



Oostenrijk 2004

Het is al weer ’n jaar geleden,

dat we als Steyrclub naar Oostenrijk reden.

 

Toen we daar weer van thuis kwamen,

begonnen enkelen al weer een nieuwe reis te beramen.

 

Het idee werd geopperd om mee te doen aan het 3. oldtimertraktoren W.M 2004,

de Groß Glockner te overwinnen, zo’n 1000 km van hier.

Al snel hadden we enthousiaste Steyr chauffeurs op de been,

dus gingen we op 16 sept. j.l. er met zo’n 30 man heen.

 

In onze club staan de nationaliteiten zij aan zij,

want ook onze Belgische vrienden waren van de partij.

 

De reis naar Oostenrijk duurde wel 12 uur,

en daar aangekomen, ging iedereen al snel aan zijn tractorstuur.

 

Eerst werden alle tractors gecontroleerd op stuurinrichting en remmen in de plaatselijke garage,

dan was er “op de grote dag" weinig tot geen uitvalspercentage.

 

Het startnummer en startplaats van ieders tractor was snel veroverd,

en het plaatsje Bruck was snel in een tractorparadijs omgetoverd.

 

Alle straten en pleintjes stonden overvol met al dat oude prachtige spul,

tractoren van nu, maar ook van het jaar nul.

 

Als Steyr club bleven we helaas niet bijeen,

maar de versierde klompjes op de motorkap, waren herkenbaar voor iedereen.

 

Drie bussen met deelnemers gingen ’s middags op pad,

om te kijken hoe de Groß Glockner in elkaar zat.

 

Op de heenweg had men nog praatjes genoeg,

maar ’t was op de terugweg dat menige mond dichtsloeg.

 

De ravijnen waren diep en de bergtoppen hoog,

dit zagen we allen met het blote oog.

 

Hier waren we dus voor gekomen,

hier hadden we al zo lang over liggen dromen.

 

In Bruck aangekomen, stond er nog een ritje op het program,

een tocht tot de onderste bergkam.

 

Het werd een ritje met hindernis en behendigheidsproeven,

tussen het plaatsje Bruck en Fusch kon je elkaar hierin aftroeven.

 

In Ferleiten kwamen alle 262 tractors bij elkaar te staan,

zodat we ’s zaterdags na het startschot de berg op konden gaan.

 

Op zaterdagmorgen hoorde je van ver de motors al draaien,

en ook de uitlaten waren de lucht aan het verfraaien.

 

Maar even na achten zagen we de eerste tractor vertrekken,

gelukkig, want we stonden al flink te blauwbekken.

 

Al die tractoren, op weg naar de top, wat een prachtig gezicht,

met de mist tussen de bergen bij het opkomende zonlicht.

 

Dit was genieten, de kou was snel vergeten,

heel de rit naar de top had alles meegezeten.

 

Iedereen zwaaiend en lachend naar elkaar,

Oostenrijkers, Duitsers, Belgen, Nederlanders, Italianen, ’t was een allegaar.

 

Nu dacht ik niet meer, waar zijn we aan begonnen,

 

’t was geweldig, die hele tractor colonne.

 

Ons Steyrke volbracht netjes zijn tocht,

en overwon menige haarspeldbocht.

 

We volgden de weg, in totaal 12 kilometer,

totdat we op ’t eindpunt kwamen: de Fuschertörl op 2400 meter.

 

Met gejuich en geklap werden we onthaald,

YES, we zwaaien en lachen, we hebben het gehaald.

 

’s Middags kwamen we bij de Stiegl brouwerij aan,

waar de tractors in rijen opgesteld staan.

 

Een onderdelenmarkt, tractor trial en helikopter vlucht stonden op ons te wachten,

en een pot bier om onze kelen te verzachten.

 

’s Avonds: het grote W.M bal met Tiroler orkest,

hier voelden wij ons opperbest.

 

We zouden wel eens laten zien,

dat de Belgen en Hollanders konden feesten voor tien.

 

De polonaise, de klompendans en op tijd ’n pot bier,

wat hadden we die avond een plezier.

 

Op zondagmorgen werd gestart met een tractorfrühstück voor de tractorchauffeur,

er was van alles, broodjes te kust en te keur.

 

Als laatste evenement, de rondrit in Zell am See,

en ook vandaag speelde het weer mee.

 

Ook hier bleven vele mensen even staan,

om die bonte stoet voorbij te zien gaan.

 

Vaak kregen we een extra groet en verwonderde lach,

als men de Hollandse vlag op de tractor zag.

 

’s Middags werden de tractors weer geladen, het was weer goed geweest,

het was voor de hele Steyr club een compleet feest.

 

Oostenrijk, bedankt, es war super, jullie hadden het goed voor mekaar,

we zien elkaar terug, misschien volgend jaar???

 

Nog een speciaal woordje van dank aan onze buschauffeur Ad,

die menig kilometertje voor ons over had.

 

Het laatste woord van dank is voor Henk van Loon, onze regelaar,

es war toll, das ist sonnenklar!

 

Riny Goossens