Klik op het jaartal om naar het gewenste verslag te gaan


Wereldrecordpoging Weissenkirchen

1 - 2 - 3 - juli 2011

We gaan terug naar 16 september 2010. Tijdens de jaarlijkse tocht naar de Gross Glockner werden we door de oldtimerclub Weissenkirchen uitgenodigd mee te doen aan een wel heel bijzondere recordpoging. Op 2 juli 2011 zou deze club gaan proberen om het wereldrecord “langste colonne Steyr tractoren” te gaan verbreken. Hun doel was om een rijdende stoet van minimaal 1000 Steyrs, van oud tot nieuw, bij elkaar te krijgen.

 

Op de jaarvergadering bij Henk van Loon op 16 januari werd er geïnventariseerd wie op 1 t/m 3 juli 2011 naar Oostenrijk zouden willen om daar mee te doen aan de recordpoging. In totaal werden er 13 tractoren aangemeld en zouden er 24 mensen meegaan. Om met zoveel tractoren naar Oostenrijk te kunnen vertrekken konden er alleen 1-cilinders mee en enkele kikkers. Eén van de leden had aangegeven op eigen gelegenheid naar Oostenrijk af te reizen. Dus in totaal moesten er 12 tractoren op 2 vrachtauto’s geladen worden.

 

Op het moment van aanmelden stond de teller al dik over de 1000 aanmeldingen. Uiteindelijk heeft de oldtimerclub Weissenkirchen besloten om bij 1604 aanmeldingen de inschrijving te sluiten om organisatorische problemen op het evenement te voorkomen.

 

De dag voor het vertrek naar Oostenrijk moesten de tractoren geladen worden. Vier stuks op de ene en 9 op de andere auto. In totaal dus dertien. Er was er dus eentje bijgekomen. Halverwege in Duitsland zou er een tussenstop gemaakt worden om deze traktor te lossen. Met een beetje passen en meten en door één tractor ter plekke smaller te maken en door bij eentje een voorwiel te amputeren, paste het er net op.

Op woensdag 28 juni om kwart over zes zijn we dan vertrokken naar Oostenrijk. Met een beetje geluk zouden we de eerste dag het losadres moeten kunnen halen. Door een lange file hebben we dat helaas niet kunnen halen en hebben we besloten bij een autohof te gaan eten en daarna te gaan slapen.

 

De volgende dag waren we al vrij snel op het losadres in Ganacker, waar de Eicher met een heftruck gelost werd. Na een klein uurtje konden we weer verder en zijn we zo binnendoor gereden via Braunau om daar de grens met Oostenrijk over te steken. Bij Salzburg zijn we de snelweg op gegaan om het laatste stuk toch wat sneller af te leggen. Het is een schitterende omgeving om doorheen te rijden, maar met twee vrachtauto’s schiet het niet echt op.

Rond 16:00 uur zijn we aangekomen bij ons hotel in Hipping, op een paar kilometer afstand van Weissenkirchen. De hoogste tijd om de auto’s te parkeren en uit te rusten van de lange rit.

De vrijdag was een rustige dag. We hebben na het ontbijt met een paar mensen de tractoren gelost en zijn op het gemak naar Weissenkirchen gereden. Toen we ons rond de middag hebben aangemeld hadden zich nog slechts 80 deelnemers aangemeld. Zachtjes aan druppelden de deelnemers binnen. Het evenemententerrein was ingedeeld in grote vakken, waar de Steyrs op type werden weggezet, waarmee ook meteen de startvolgorde vastgelegd werd. Als eerste het type 80 en zo verder tot de CVT.

 

Op zaterdag gebeurde juist dat waar zo bang voor waren. Het regende. Het hotel had een busje voor ons geregeld om ons naar Weissenkirchen te brengen. Daar aangekomen bleek de inschrijving nog niet gesloten en nog steeds kwamen er mensen met hun Steyr aanrijden.

 

Toen uiteindelijk om 11:00 uur de inschrijving werd gesloten, stond de teller op ruim 1400 stuks. Ruim voldoende dus om het oude record uit 2007 van 756 stuks te verpulveren.

Na een korte uitleg over hoe de poging ondernomen zou gaan worden, werd iedereen verzocht zijn/haar tractor op te zoeken. Bij de start leek het erop dat het droog zou worden, maar de regen kwam vrij snel daarna weer met bakken tegelijk uit de hemel. 

De langzaamste typen startte als eerste, maar van langzaam rijden was in het begin zeker geen sprake. Voordat de eerste terug zou zijn op het terrein moest namelijk de laatste weg zijn, anders zou de poging mislukt zijn. De 25 kilometer lange route ging kriskras door dorpjes, door het berglandschap en langs veel toeschouwers, heel veel toeschouwers. Ondanks de regen en de hagel waren de mensen in de dorpjes massaal uitgelopen om dit bijzondere spektakel van dichtbij te bekijken.

Als Nederlanders hebben we onderweg ook veel positieve reacties gehad. Daaruit bleek wel dat de mensen het bijzonder vonden dat we van zo ver waren gekomen. Achteraf bleek waarom. Van alle deelnemers waren er slechts 12 Nederlandse tractoren, 1 Belgische, 1 Franse en 1 Duitse tractor. De rest waren allemaal afkomstig uit Oostenrijk.

 

Bij terugkomst op het terrein werden alle tractoren weer in de wei geparkeerd en zijn we eerst teruggegaan naar het hotel om onszelf een beetje op te frissen en te eten. ’s Avonds zijn we terug gegaan naar de tent om daar te genieten van een stukje Oostenrijkse volksmuziek en natuurlijk een paar grote pinten. Alle tractoren waren inmiddels geteld en uiteindelijk hebben 1338 Steyrs de rit volbracht. Enkelen zijn door het slechte weer niet aan de start verschenen en slechts een uitzondering heeft de rit niet volbracht. De recordpoging is daarmee dus meer dan geslaagd.

 

De volgende morgen werd er een loterij gehouden in de tent. De prijzen varieerden van een traptractor tot het voor 3 maanden gebruiken van een nieuwe Steyr. Het geluk was ons dit keer gunstig gezind en Henk van Loon nam nog een leuke prijs in ontvangst.

Na de loterij werden nog diverse mensen op het podium geroepen die zich hadden ingezet om de recordpoging mogelijk te maken. Tot onze grote verrassing werd ook de Steyrclub naar voren geroepen. De Steyrclub werd hartelijk bedankt voor de deelname met in totaal 13 tractoren en kreeg een prachtig aandenken mee naar huis.

 

Daarmee is een schitterend en indrukwekkend evenement teneinde gekomen en is het wachten op een nieuwe poging om het huidige record weer te overtreffen.

 

Leon Wijburg


2-Daagse Toertocht Oosterwolde

23 en 24 juni 2011

Woensdag 22 juni

Na de familie uitgezwaaid te hebben zijn we om 8.30 uur vertrokken vanuit Dronrijp (Frl ) naar Oosterwolde ( Gld ). Onderweg hebben we Bouwe en Dieneke de Jong opgepikt en zijn samen verder op pad gegaan. We hebben een mooie tocht gehad, met zo nu en dan een pitstop.

 

Om ongeveer half 5  kwamen we aan bij de Fam. v. d. Put. Hier werden we hartelijk ontvangen met een kop koffie met cake. ’s Avonds lekker gegeten en met veel mensen bijgepraat.

 

Na het eten zijn we naar de Fam. Van ’t Hof geweest. Zij hebben een melkvee- en stierenfokbedrijf, waar hij heel enthousiast over kon praten. Tijdens de rondleiding hebben we hun kampioen koeien kunnen bewonderen.

 

 

Donderdag 23 juni

Om 6.45 uur stond het ontbijt voor ons klaar, want om 8 uur zou de 1e toertocht beginnen. Onze eerste pauze was bij de Fam. Pallant op de Juliushoeve. Dit is een geiten- melkveehouderij. Na een grappige inleiding over zijn bedrijf, mochten we nog even rondkijken bij de witte- en een enkele zwarte geit. Daarna gingen we weer op pad door het mooie landschap van Gelderland.

 

Na bij een hobbyist te zijn geweest, was het tijd voor de lunch, die werd verzorgt door de leden van de organisatie. Deze werd genuttigd bij een mechanisatie bedrijf. Van hieruit zijn we door de bossen naar ’t Harde gereden. Hier hebben we het artillerie museum bekeken.  We werden rondgeleid door ECHTE officieren, ze waren al gepensioneerd, maar toch!

 

 

Na +/- 75 km. Rond gehobbeld te hebben, was er bij de Fam. v. d. Put een heerlijk warm buffet. 

Vrijdag  24 juni

Vanochtend was er om dezelfde tijd als gisteren een ontbijt, want ook vandaag werd er om 8 uur gestart. Na een prachtig tochtje over een slachtedijk, kwamen we aan in Elburg. Hier lagen 6 botters en een aak op ons te wachten voor een vaartochtje over het Veluwemeer. De bemanning wist vel te vertellen, over hoe er vroeger op deze schepen werd gewerkt.

 

Na een uurtje te hebben gevaren op het water, hadden veel Steyr-fans erge druk op de blaas. Het duurde dan ook erg lang voordat iedereen weer bij de trekkers was. Snel zitten en rijden maar, op naar de volgende stop voor een goed verzorgde lunch. Op deze plek woonde één hobbyist en de andere had een vrije dag genomen om zijn trekkers tentoon te stellen.

 

Na enige tijd werd de tocht hervat en zijn we, door de mooie omgeving, naar Ampie’s berg gereden. Wat een geweldige bergtuin, veel planten, trapjes, vissen en wat een werk! Deze 2e tocht was ongeveer 70 km., en wederom er geslaagd.

 

’s Avonds was er een barbecue geregeld, voortreffelijk, maar dat was nog niet alles. Na het eten kwam het IJssel-Duo  ook nog voor en met ons zingen.

 

De Fam. v. d. Put  zijn samen met alle organisatoren nog even flink in het zonnetje gezet door ons allen. Het was een bere gezellige avond. 

 

 

Zaterdag 25 juni 

Na het ontbijt hebben we afscheid genomen, en zijn we weer op huis aangegaan.

 

We willen iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor deze geweldige dagen.

 

We hebben genoten!

 

 

Sieger en Feikje Siderius



2-Daagse toertocht

24 en 25 juni 2010 

Op dinsdag 22 juni vertrokken we ’s morgens om 7 uur met 17 personen en 13 tractoren vanuit Dongen naar Oosterwolde.

Jan en Tineke de Bruijn waren de koptrekkers. Bedankt hiervoor.

 

 

Tegen het middag uur kregen we een telefoontje. Wegens familieomstandigheden kon de 2 daagse toertocht niet doorgaan. 

 

Wat nu? Na kort overleg besloten we toch verder te rijden. Iedereen had vrij genomen en het zou schitterend weer worden. De mensen die al onderweg waren of de volgende dag zouden vertrekken werden gebeld. Ook belde Henk van Loon naar Johan Bakker uit Zwartsluis (nog niet zo lang lid van de club) of hij misschien voor ons een toertocht uit kon zetten op donderdag. Er werd door Henk en Johan van alles geregeld. Een camping, slaapplaatsen voor de mensen die geen caravan bij zich hadden, maaltijden enz.

 

Op woensdag zouden we samen komen op vakantiepark ’t Akkertien op de Voorst in Vollenhove. Iedereen die aan de 2-daagse toertocht zou deelnemen was gekomen en uiteindelijk waren we met + 60 personen en 40 tractoren.

 

Na een lekker ontbijt op donderdag vertrokken we voor de 1e toertocht. De tocht ging naar Giethoorn en Johan Bakker reed voorop. In Giethoorn zijn we gaan varen, bezochten we het museum “Histo Mobil” en ook brachten we een bezoek aan Landbouw Mechanisatie Bedrijf Evenhuis.

 

Bij LMB Evenhuis werkt Jouk Knol. Hij hoorde dat we nog een toertocht moesten hebben voor de 2e dag en bood aan een toertocht met ons te maken richting Staphort, want hij was op vrijdag toch vrij. 

 

Het waren 2 mooie tochten. We sloten onze 2-daagse toertocht af met een heerlijke barbecue.

Na nog een heerlijk ontbijt op zaterdag vertrok iedereen weer huiswaarts.

 

Onze dank gaat uit naar: 

 

  • Johan Bakker en zijn vrouw
  • Jouk Knol
  • Vakantiepark ’t Akkertien op de Voorst in Vollenhove
  • Henk van Loon

 

We hebben erg genoten van deze 2 dagen. Zonder jullie enorme inzet was dit nooit gelukt.

 

De familie van de Put wensen we heel veel sterkte.

 

An van Dongen 


Busreis naar Oostenrijk

 12 t/m 17 april 2010

Na een jaar uitstel was het op maandag 12 april dan eindelijk zover. De Steyrclub zou met 24 leden afreizen naar Oostenrijk om daar een bezoek te brengen aan de Steyrfabriek.

 

Om 6:45 uur werd iedereen verwacht bij Henk van Loon in Dongen. Na een kopje koffie was ook de buschauffeur gearriveerd en kon iedereen de bus in.

 

Na ongeveer 6 uur kwamen we aan in Sinsheim, waar we een bezoek zouden brengen aan museum Sinsheim. In de uitgestrekte hallen van het museum was vanalles te zien. Auto’s, motoren, vliegtuigen, helikopters en allerlei oorlogstuig. En alles in zeer goede conditie (behalve het oorlogstuig dan). Maar als tractorliefhebber ben je toch naar iets specifieks op zoek. Hadden ze geen tractoren dan? Jazeker wel, helemaal achterin. Na een hele middag rondgescharreld te hebben in het museum werd het tijd om naar het hotel te gaan om daar te eten, een paar biertjes weg te werken en vervolgens te gaan slapen.

 

Voor de dinsdag stond alleen de busreis naar ons hotel in Steyr-Dietachdorf op het programma. De bus zou pas om kwart voor negen vertrekken, maar iedereen had er zoveel zin in, dat de bus om half negen al kon vertrekken. Zonder al te veel oponthoud kwamen we om 16:30 uur in Steyr-Dietachdorf. De tijd tot het avondeten werd door de één gebruikt om een wandeling door het dorp te maken en door de ander werd de tijd gebruikt om een biertje te drinken aan de bar. Na een lange gezellige avond was het wederom tijd geworden om te gaan slapen.

 

 De volgende dag werden we om 9:00 uur verwacht in de Steyr fabriek in St. Valentin. Na een introductiefilm over de historie van Steyr en de tractoren die nu in de fabriek gemaakt worden, kregen we allemaal een oranje vest en een hoofdtelefoon en konden we aan de rondleiding beginnen. Helaas mochten er binnen geen foto’s gemaakt worden. In de productiehallen kregen we te zien hoe de tractoren vanaf begin tot eind gebouwd worden. Veel van de onderdelen worden kant-en-klaar aangeleverd en hoeven enkel nog gemonteerd te worden. Elke 15 minuten rolt, of beter: rijdt een tractor van de band. Alle typen, Case of Steyr, groot of klein, worden door elkaar heen gemaakt. Gemiddeld kost de productie van één tractor twee dagen.

 

Na het bezoek aan de fabriek stond het Bauern-Technik-Museum in Dietach op het programma. Ook hier waren weer Steyrs te zien. Enkele waren opengewerkt zodat je in de tractor kon kijken en kon zien hoe deze werkt.

 

Op donderdagochtend brachten we een bezoek aan een verzamelaar van Steyrtractoren in Pressbaum. Het is ongelooflijk hoeveel tractoren er in een schuurtje passen. Beneden tractoren, op zolder potten, pannen en gereedschap en op een tussenverdieping nog enkele auto’s.

Voor ‘s middags stond het slot Schönbrunn in Wenen op het programma. Van dit gigantische slot is alleen de eerste verdieping voor publiek toegankelijk. Maar alleen deze eerste verdieping telt al 40 vertrekken! De bekendste bewoners van het slot zijn keizer Frans Jozef en keizerin Elisabeth (beter bekend als Sissi).

 

Vrijdags zouden we alweer een eind richting huis gaan, maar eerst moest het Deutsches Museum in München nog aangedaan worden. In elk van de 64 vertrekken van het museum was iets anders te zien. Van de geschiedenis van de electriciteit tot de ontwikkeling van de ruimtevaart door de jaren heen. Na een paar uur was het tijd om verder te rijden naar hotel Brunnenhof in Weibersbrunn. Daar zouden we de laatste nacht van de reis doorbrengen. 

 

De volgende ochtend zat iedereen alweer op tijd in de bus om aan het laatste stuk van de reis te beginnen. Na een uur of zes waren we weer terug in Dongen, waar een stevige maaltijd op ons stond te wachten. Hierna werd afscheid van elkaar genomen en ging iedereen weer zijn eigen weg.

 

Tot slot wil ik de organisatie hartelijk bedanken voor de geweldig mooie week.

 

Leon Wijburg



Toertocht Noord-Limburg

24 t/m 26 juni 2009

Na nog 'n paar dagen flink krabben, ben ik toch maar aan m'n verslag begonnen (uitslag eikenprocessierupsen)

 

Op woensdag 24 juni zijn we met 17 personen en 13 tractoren naar Kessel vertrokken. Elke 11/2 à 2 uur was er 'n stop. Het is mooi om te zien hoe dan de caravandeuren opengaan. Tafels en stoelen komen dan naar buiten en iedereen zet dan wat te eten en/of te drinken op tafel. Je staat er versteld van wat er dan allemaal op tafel ligt en je kan pakken wat je wil.

 

Om + 18.30 uur waren we op de plaats van bestemming. Namelijk "CAMPING EN ZORGBOERDERIJ DE ODAHOEVE" van de familie Willems. De andere deelnemers waren ondertussen ook allemaal gearriveerd met hun tractoren. We waren met + 56 personen en 45 tractoren. Op "de Odahoeve" werden we welkom geheten door Ton en hebben daarna heerlijk gegeten. Na het eten werden de papieren van de toertocht uitgereikt. Ik schrok wel een beetje. Ontbijt 6.30 uur. Dat is wel hartstikke vroeg. Na nog een gezellige avond zijn we op tijd naar bed gegaan.

Op donderdag 26 juni startten we na een goed ontbijt om 7.30 uur met de toertocht naar Hay Aerts. Hier werden we getrakteerd op koffie met blauwe bessentaart. De tractoren bleven hier staan en we moesten allemaal in de huifkar. Iedereen kreeg een snoepzak. Onderweg moesten we met de pont overvaren om bij brouwerij "Hertog Jan" te komen. Hier kregen we een rondleiding en konden nog bier proeven. Toen we weer terug kwamen met de huifkar stond er een friteswagen klaar en kon je bestellen wat je wilde. Daarna met de tractoren op weg naar de boerengolf in Baarlo. Eerst kregen we koffie met 'n Boalderse koek en konden toen aan de slag in het weiland. We hebben veel plezier gehad. Toen we terug waren op "de Odahoeve" werd er een groepsfoto gemaakt. Daarna nog lekker gegeten en de avond gezellig met elkaar doorgebracht.

 

Vrijdag 26 juni. Ook deze dag was het weer schitterend weer. Na het ontbijt gingen we op weg naar het bromfietsmuseum in Ospel. Eerst dronken we een kop koffie met peelkoek en daarna konden we op eigen gelegenheid door het museum lopen. Er was van alles te zien + 300 bromfietsen, antiek en gebruikartikelen uit grootmoederstijd. 's Middags zijn we nog naar "de Eyndehoof"in Nederweert-eind geweest. Dat is een openluchtmuseum.

Ondanks de goede begeleiding onderweg lukte het Henk toch om fout te rijden. Dat krijg je met 2 vrouwen achterop en wanneer je ook mee wil vergaderen. 's Avonds was er nog een heerlijke barbecue. Joekskapel "Laot-Gaon" bracht er de sfeer goed in. Ook kregen we allemaal een mooi aandenken. Na de nodige polonaises en drankjes ging iedereen moe en voldaan slapen.

 

Zaterdag 26 juni. Na het ontbijt en afscheid genomen te hebben, vertrokken we met een tas vol eten weer richting huis.

 

Namens alle deelnemers willen wij de organisatie bedanken voor de goede zorgen en de gezellige en leuke dagen.

We kijken al weer met smart uit naar de toertocht van volgend jaar en wensen de heer van de Put uit Oosterwolde veel succes met het organiseren.

 

Kees en An van Dongen

 



Der Grossglockner ruft!

10 t/m 14 september 2008

Zoals elk jaar zou ook nu de Steyrclub weer de Grossglockner in Oostenrijk gaan bedwingen. We zouden deelnemen met een totaal van 9 tractoren en ca. 30 personen. 

 

Op 10 september 2008 was het dan zover. Rond de middag vertrok het “convooi” van 2 vrachtauto’s met de tractoren vanuit Dongen richting Venlo om daar de grens over te steken. Rond een uurtje of 8 ’s avonds werd op een Autohof langs de A61 wat gegeten, om vervolgens op één oor te gaan. De volgende morgen na een zeer goed ontbijt werd de tocht vervolgd. De rit verliep voorspoedig (slechts éénmaal file gehad) en het weer was veelbelovend. 

Vandaag zouden ook de personenauto’s vanuit Dongen vertrekken. Zij waren amper in Duitsland toen één van de auto’s ermee stopte en geen meter verder meer wilde. Na 5 uur gewacht te hebben was daar dan eindelijk de verlossing: een vervangende auto. De tocht werd voortgezet en het weer verslechterde zienderogen. Stortbuien en onweer waren niet uitzonderlijk meer. Was dit de voorbode van het weekend?

 

’s Avonds om een uur of acht kwamen we met de vrachtauto’s aan in Bruck, waar we de vrachtauto’s geparkeerd hebben, om vervolgens naar het hotel te gaan voor de warme maaltijd. De auto’s hebben tegen middernacht het hotel ook bereikt en werden ontvangen met een bord warme goulashsoep.

De volgende morgen werden tractoren gelost om daarna naar de technische keuring te gaan. Daar werd gekeken of de remmen en de besturing voldoende in orde zijn om de Grossglockner veilig op en af te kunnen. Vanaf de keuring zijn we Bruck in gereden om daar te verzamelen met nog ca. 700 tractoren. Rond 13:00 uur werd er met alle tractoren achter elkaar vertrokken naar Fusch om daar de tractoren op te stellen voor de volgende dag.

 

Van het hele evenement is zaterdag toch wel de grote dag. Gelukkig voor ons zaten de weermannen er weer naast met hun voorspellingen. De sneeuw die voorspeld was, bleef uit. Het was wel erg mistig, maar we mochten in ieder geval naar boven. De eerste tractoren vertrokken om 7:00 uur vanuit Fusch richting Ferleiten om daar door de tolpoorten te gaan en aan de echte beklimming te beginnen. Tot half elf zou de Grossglockner voor het overige verkeer afgesloten zijn, zodat we ongehinderd naar boven konden rijden. Na anderhalf uur was ons einddoel bereikt: Gasthaus Fuschertörl op 2400 m. Na een lekker opwarmertje zijn we weer teruggekeerd naar Bruck om daar de bloemetjes eens flink buiten te zetten tijdens het WM-bal. 

 

Zondagmorgen werd er nog een toertocht georganiseerd rondom de Zellersee om het evenement daarna af te sluiten bij de Maxi Markt in Bruck. In de middag zijn de tractoren weer op de vrachtauto’s geladen en op maandagmorgen zijn we weer vertrokken naar Nederland. Dinsdagmiddag kwamen we weer in Dongen aan en we kunnen nu terugkijken op een zeer geslaagde reis, mede door de voortreffelijke organisatie waarvoor dank. 

 

Leon Wijburg


Steyrclub naar en in België

17 t/m 21 juni 2008

Wat is de Steyrclub? Wel dat zijn ±127 leden uit Nederland en België met hetzelfde virus, een Steyr tractor dus.

 

Zo gingen we op 17 juni op pad met 10 tractoren, 6 caravans en 1 aanhanger vanaf Henk van Loon te Dongen richting Eeklo in België.

 

Na een gezellige dag toeren door allerlei dorpjes, bossen en weilanden kwamen we in Mechelen, alwaar we konden slapen op een parkeerplaats. Gelukkig was het bij een recreatiegebied ( De Nekker) waar we konden dineren en ’s morgens om 08.00 uur ontbijten. De volgende dag zetten we de reis voort naar Eeklo, soms met een politieagent op de fiets vooruit. Aan het eind van de middag werden we warm onthaald door onze gastheren en vrouw, Dirk, Raymond en Martine en natuurlijk de moeder van Dirk. Zachtjes aan arriveerden heel wat leden van de club ± 42 tractoren en zo’n 65 mensen. Na een heerlijke maaltijd en wat drinken ging een ieder naar bed om de volgende dag weer fit te zijn. 

 

1e dag:

’s Morgens kwam de burgemeester van Eeklo de toertocht van 2 dagen openen en daarna gingen we op pad. De bonte Steyrstoet ging richting Zeeuws-Vlaanderen. De eerste stop was bij een verzamelaar van oude tractoren, bijv. een Deutz van voor de oorlog, waarvan er maar 4 op de hele wereld zijn, met stalen wielen.

 

Daarna naar Sluis voor een heerlijke lunch en even rondlopen in het stadje.

 

Na een uurtje kwamen we aan bij een paardenmelkerij. Daar kregen we uitleg en een demonstratie van paarden melken. Nooit geweten dat paardenmelk zo gezond was voor bijv. astma-, kankerpatiënten en allergieën, eczeem enz. Onze gastheer aldaar had zo’n boeiend verhaal over zijn melk en bedrijf dat hij bleef vertellen.

 

Na een glaasje melk en een pannenkoek gingen we weer op pad.

 

Wat denk je? Een Hollander zijn diesel was op en hij werd gesleept door een Belg. Nou dit was toch wel zuinige humor!!

 

Aangekomen bij kaasboerderij de Vos in Biervliet, waar we kaas te proeven kregen en een mooie uitleg over kaas maken en koeien etc. Veel dames kochten kaas en toen weer naar Eeklo om te eten, drinken en slapen. 

 

 

2e dag:

Na het ontbijt werden de Steyrs weer gestart om naar het agrarisch museum in Maldegem te gaan. Daar was een schitterende oude wagenmakerij en we kregen er een heldere uitleg bij. Bijv. hoe ze vroeger houten wielen maakten enz. Verder heel veel oude machines, tractoren en handgereedschap. 

 

Na de lunch aldaar weer op pad naar de Familie van Hullebusch om de schitterende Steyrcollectie te bewonderen van Geert, Danny en Bart. Het varieerde van nog oude tot heel mooi gerestaureerde exemplaren.

 

Toen zijn we op bezoek gegaan bij het Canadees museum te Adegem, waar we werden ontvangen met ijs- aardbeiencoupe.

 

Daar hebben we de tuinen bezichtigd via een rondleiding door de eigenaar met zijn uitleg over elk stukje tuin en zijn levenslessen! Eenieder heeft van zijn humoristische manier van uitleg genoten; het is de moeite waard om nog eens terug te gaan, al is het maar om het verhaal.

 

Om 20.00 uur weer aangekomen in Eeklo waar de dagen werden afgesloten met een barbecue. Wat heerlijk om dit te kunnen doen met al de Steyrvrienden.

 

Na nog een gezellige avond en veel woorden van dank aan Dirk, Raymond en Martine voor de geweldige organisatie, kreeg ook Cor van Loon een bloemetje en werd uitgeroepen tot Mama Steyr (wel verdiend). Jacco kreeg ook een cadeautje, hij is nl. vader geworden van een dochter Roos.

 

Dit was weer een geweldig Steyr weekeinde (dank!)

Toen de 21e juni weer terug door dorpen en landerijen en bijzonder door de tunnel en dwars door Antwerpen, wat voor velen even moeilijk was. En zo weer tot Mechelen voor de overnachting. Na het eten allemaal bij elkaar naar de radio geluisterd. Nederland-Rusland. Jammer hè 1-4, maar het verprutste ons weekeinde niet.

 

Zondag weer naar huis; ons Steyrreisje afgesloten met een diner bij Stad Parijs te Hulten, daarna nog even koffie bij de Steyrhoofdman Henk van Loon alwaar we afscheid namen en afspraken tot volgend jaar en dan naar Noord-Limburg. 

 

Henk van der Vaart en Karin Jansen


Toertocht de Moer

12 mei 2008

12 Mei nadert snel en de zenuwen beginnen danig door de keel te gieren, want wij (de Steyrclub Nederland - België) hadden de oud organisatoren (de heren Van Beek, Smulders en Hazenberg) beloofd een net zo’n mooie toertocht te organiseren als in het verleden.

 

Dan ga je als club driftig aan de slag maar als de dag nadert slaat de vertwijfeling toe. Naar oud Brabants gebruik schrijft niemand van tevoren in maar beloofd wel te komen. We gaan met de gegevens van de oude organisatie aan de slag en hopen dat er + 65 man komen.

 

Dan is het 2e Pinksterdag 10.30 uur en gaan we met 63 personen van start. 

 

Vanaf de Eindsestraat in Dongen rijden we langs de rondweg naar het kerkdorp ’s Gravenmoer waarna we via Oosteind de polder in duiken naar het lintdorp Raamsdonk met zijn karakteristieke oude boerderijen. De polderweg naar de Keizersveersebrug is nu aan de beurt, waar we tussen de noord- en zuidrijbanen van de A 27 de Bergse Maas oversteken. Na deze niet alledaagse passage gaat het over de dijk van het Biesboschdorp Hank richting Nieuwendijk. Daar worden we door de familie van der Stelt heel gastvrij onthaald. We worden met koffie en/of fris en met broodjes warme worst verrast. Een ongekende service !!! 

 

Na deze versterking van de inwendige mens en de nodige sterke verhalen worden we nog uitgezwaaid en gaan we naar de pont bij Dussen voor de overtocht naar naar Sprang-Capelle. Dit was niet alleen voor ons een hele belevenis, maar ook voor de pontenier. Hij keek zijn ogen uit bij zoveel oud materieel en had wel 3 overtochten nodig om alles aan de overkant te krijgen. 

 

De pontenier was zo enthousiast, dat hij vroeg even via ’s Gravenmoer te rijden dan zou hij zijn zoon bellen om alles op de foto vast te leggen. Maar helaas. Na Sprang-Capelle is Dongen-Vaart het volgende doel en daarna de eindbestemming Eindsestraat. Daar hebben de dames van de “Steyrclub catering” de koffietafel weer klaar staan. Na nog een koel biertje of wat fris en een goed verhaal is het tijd om weer afscheid te nemen en de balans op te maken.

 

 

Jan de Bruijn


Steyrclub ruilbeurs

19 april 2008

Begin dit jaar werd bekend dat de voorjaars-ruilbeurs Almkerk van de kalender dreigde te verdwijnen door vergrijzing. Het HMT bestuur benaderde H. van Loon of hij mogelijkheden zag, maar gezien zijn activiteiten leek het hem raadzaam dit niet te doen. De Steyrclub Nederland-België zag echter wel mogelijkheden. 

 

Een geschikte locatie vinden bleek het grootste struikelblok. Dus werd besloten het gehele terrein van van Loon en buurman grondig op te ruimen, zodat er vele stands ingericht konden worden en er ook nog voldoende parkeergelegenheid overbleef. Bij dit eerste succes bleek de rest van de organisatie kinderspel, dus wachten op “the Day”. 

 

Bij aankomst ’s morgens om 7.00 uur bleek dat al verschillende standhouders driftig bezig waren de cijfercode van het slot van de poort te achterhalen om de beste plaatsen te arresteren. Na een paar uurtjes moest ook nog een stuk terrein dat bestemd was voor parkeren worden opgeofferd aan de standhouders omdat lang niet iedereen zijn waren uit kon stallen en moesten de buren van de buren worden benaderd voor parkeergelegenheid.

 

Na enig overleg werd ook dit probleem weer opgelost en konden alle bezoekers buiten de openbare weg. Na de klok van twee toen de rust weer een beetje teruggekeerd was en de laatste koffie werd geserveerd konden we terug zien op een geslaagde beurs en werden voorzichtig al suggesties voor het volgende jaar gedaan.

 

Jan de Bruijn  

 



Toertochten omgeving Dongen en feestdag 5 jaar Steyrclub Nederland België

21 t/m 23 juni 2007

 

Het was woensdagmorgen toen voor ons de jaarlijkse 3-daagse toertocht van de Steyrclub begon. Wij hadden besloten om van de 3-daagse een 5-daagse te maken, als testrit om deze zomer naar Oostenrijk te rijden.

 

 Om 6h begonnen we er aan, met veel goede moed en een volle tank diesel. De weergoden waren ook gunstig gestemd waardoor de ganse dag geen druppel regen gevallen was. Na uren en uren, langsheen Vlaamse wegen te hebben gereden, bereikten we dan eindelijk de Nederlandse grens. Voor ons een opluchting want het einde kwam iets dichterbij. Nog enkele uren later kwamen we dan eindelijk in Dongen, bij Henk Van Loon aan. We konden dan terugkijken op een zonnige dag waarin we 205km in 11h hadden afgelegd. Zo nu en dan hadden we eens halt gehouden om de benen te strekken.

 

Eens bij Henk aangekomen konden we proeven van de Nederlandse gastvrijheid. We konden onze hongerige buikjes vullen met een diner en een kroketje gebakken door de voorzitter zelf, en bij Henk Van Der Vaart (beter bekend als Henk Fendt) stond ons bedje al op ons te wachten.

De volgende dag was het tijd voor het echte werk, met een 45 tal tractoren de  toertochten rijden. Ik voelde me als lid van de Steyrclub vereerd toen ik al die prachtig gerestaureerde Steyrs samen zag. En ook de sfeer was schitterend. Na het ontbijt vertrokken we dan, met al die oldtimers hadden we natuurlijk wel veel bekijks.

 

We reden langsheen mooie landelijke wegen en kwamen op plaatsen waar we anders nooit zouden komen. Uiteindelijk hielden we halt bij een klein, maar mooi optrekje. Het was een klompenmakerij (hoe kan het ook anders in Nederland hé). Daar kregen we een uiteenzetting van de geschiedenis van de klomp, met regelmatig een humoristische noot. Verder vertelde de man ook hoe zijn passie voor de klomp gegroeid was, en als slot demonstreerde hij zijn werk met trots. Hij toonde ons van hoe hij klompen maakte, van Boom tot afgewerkt product. Zijn oude machines functioneerden nog perfect en zo konden we zien hoe klompen op ‘grote’ schaal gemaakt worden.

 

Na het eten vertrok de meute dan terug, opnieuw langs pittoreske wegen en langsheen prachtige dorpjes. De Maas oversteken met zo’n groep tractoren deden we met een veerboot, een mooi zicht was dat, en in twee vaarten was de groep weer compleet. Na enkele uurtjes kwamen we dan aan in een museum over schoenen en leerlooierij, ook hier kregen we een beschrijving van  hoe alles toen was, hoe men van huiden lederen schoenen maakte. Na een bakje koffie en een halve zool zetten we dan koers richting Dongen, waar we het avondeten aanvielen.

 

 

 De tweede dag vertrokken we dan in de andere richting om iets voor de middag aan te komen in een klein museumpje rond de “Wast en den strékt”. Ook hier deed de eigenares een demonstratie over haar passie. Ze had van alles, van wastobbes tot strijkijzers, oud en minder oud. Tot onze verbazing konden we haar als één van ons dopen, want ze bezat een Steyr. Ook zijzelf was daaromtrent verbaasd, maar had dan ook nog nooit naar het merk van haar motorfiets gekeken. Voor de liefhebbers, het ging hier om een Steyr-Daimler-Puch  type MS50. 

Maar nu moesten we terug de baan op, want ons middagmaal stond op ons te wachten. 

 

Na de middag bezochten we nog een collega oldtimerverzamelaar, die in het bezit was van een mooie Deutz F4l514 rupstrekker. 

 

Daarna reden we terug richting Dongen om de dag weer af te sluiten met een lekker diner. 

 

De laatste dag was de dag van de voorzitter. Ook hij loodste ons langs de mooie Nederlandse natuur en opnieuw hadden we veel te bekijken en was iedereen in een opperbeste stemming. 

 

’s Avonds werden dan de tractoren terug geladen of klaargezet voor de terugreis en eindigde de 3-daagse van 2007 in het museumpje in opbouw bij Henk. Het werd een gezellige avond met veel plezier en amusement. 

 

Maar voor ons was het nog niet afgelopen. De volgende dag vertrokken we opnieuw om 6h ’s morgens om terug richting Oost-Vlaanderen te trekken. Na het ontbijt vertrokken we met goede moed en eens de grens met België overgestoken begonnen onze Steyrs dorst te krijgen.

 

 

Na vele km’s en liters regenwater kwamen we steeds dichter bij onze woonplaats. En dan 9h30 later dan we vertrokken waren kwamen we opgelucht aan waar we 5 dagen eerder vertrokken waren. Men kan wel zeggen dat we alle drie zeer blij waren dat we onze groene lieverdjes eindelijk op stal mochten zetten. Poetsen kon de volgende dag ook wel, dachten we. Want na 592 km in totaal kan je wel wat rust gebruiken.

 

 

Tijdens het avondeten konden we met blijdschap terugkijken op de afgelopen dagen, en geloof het of niet, maar de cadans van m’n 2cilinder zat nog steeds in m’n oren.

 

 

 

Bart van Hullebusch